Planleggeren i feed® er for å sette opp planlagte jobber, her for import av data fra NOBB.

Her ser man en oversikt over opprettede jobber med navn, hvilken type jobb dette er, status på om den er aktiv, hvorvidt siste jobb ble startet ok eller ikke, samt tidspunkt for forrige og neste kjøring av jobben.
Helt til høyre så har man ikon for å aktivere/deaktivere jobben, samt et ikon for å se oversikt over tidligere utførte jobber med status på om de ble startet ok eller ikke. 

Men først må en opprette en jobb, hvis en ikke allerede har det ved å klikke på + ikon nede i høyre hjørne.



  1.  Start med å gi ønsket navn til jobben for å enkelt identifisere denne i jobboversikten.
  2. Velg "NOBB import" som type. Hvilke typer som er tilgjengelig her er avhengig av hvilke moduler som er aktive.
  3. Velg riktig konfigurasjon for NOBB-Import modulen
  4. Sett opp "cron" utrykk for når jobben skal kjøre, det kan en enten skrive inn direkte her hvis en kan syntaks, eller bruke hjelpefunksjonen under (pkt 6.) for å bygge det opp.
  5. Hvis du har en eksisterende jobb så kan en trykke på " Oppdater cron utrykk" for å åpne opp hjelpefunksjonen under for å endre når og hvor ofte en jobb skal kjøre.
  6. Hjelpefunksjon for å definere cron utrykk som angir når og hvor ofte import fra NOBB skal kjøre.
  7. Husk å trykke "Lagre valgt cron utrykk" for å ta det i bruk før en oppretter selve jobben ved å trykke "Opprett".

Første gangs import

Planlagte jobber som kjører jevnlig vil i utgangspunktet kun importere produkter som har endret seg i NOBB siden sist kjøring. Ved første gangs kjøring vil det si at alle produkter en har markert som NOBB import produkter (og som har NOBB nummer) vil bli importert. Avhengig av hvor mange produkter dette er og hvor mange bilder og dokumenter disse har så kan denne første jobben ta lang tid. Det kan medføre at etterfølgende kjøringer kan bli avbrutt fordi den første jobben fortsatt kjører, det er helt ok og normalt. Straks denne er ferdig så vil videre jobber igjen kjøre som planlagt og ta med eventuelle endringer som har skjedd i NOBB siden sist suksessfulle jobb.

Nye produkter etter første kjøring

Ettersom en planlagt jobb kun tar med produkter som er endret i NOBB etter siste utførte import så vil ikke nye produkter en markerer i feed® for NOBB import bli importert hvis disse ikke har vært endret i NOBB etter siste import jobb kjørte. Det er derfor viktig at en, når en legger til nye produkter som import produkter fra NOBB gjør en manuell import første gang for å få disse importert til feed®. Deretter vil den planlagte jobben sikre at eventuelle endringer automatisk blir importert. Hvis en glemmer dette så vil produktet ikke bli oppdatert i feed® før vareeier gjør endringer på produktet i NOBB.



  • No labels