Det finnes 6 forskjellige roller, eller tilgangsnivåer, en bruker kan ha i feed®. 4 "standard" roller og to "spesial" roller.

Administratorer har tilgang til å opprette brukere og skjemaer/skjemaer for å gi tilgang til feed® deres.


Når du anskaffer feed®, er det viktig å diskutere brukerroller. Hvis hver bruker får administratortilgang, kan alle opprette, redigere og slette stamdata felt. 

Dette kan medføre unødvendig høy risiko for integrasjoner og master data management.

Tilgangsroller:

  • Info Disse brukerne har kun lesetilgang til produktinformasjon i feed® og kan ikke redigere data.

  • Bruker Dette er en "normal" bruker av feed®. De har tilgang til å se og redigere produktinformasjon i feed®, inkludert masseoppdateringer, import og eksport via Excel, og produktoverblikk. Brukere kan også se informasjon om "stamdata" men de har ikke tilgang til å redigere stamdata.

  • Superbruker I tillegg til hva en vanlig "Bruker" har tilgang til, kan "Superbrukere" også redigere master data og konfigurere innstillinger i feed®.

  • Administrator Samme tilgang som "Superbruker," men har også tilgang til brukerstyring. Administratorer kan opprette og redigere tilgangsnivåer for feed® brukere.

Roller med begrenset produktdata tilgang:

Skjema Dette er en spesialrolle knyttet til et tilgangsskjema som styrer hvilke produkter og grunnleggende data man har tilgang til å se på disse produktene. Dette krever opprettelse av et skjema som må tildeles brukeren.

Oversetter Dette er en rolle som kun gir tilgang til oversettelsesfunksjonaliteten i feed®. Brukere med "Oversetter"-rollen har ingen tilgang til produkter eller produktinformasjon, import eller eksport, kun til funksjonen for å oversette faste og tilpassede tekstforslag i løsningen.



Skjemaer og skjema brukertilgang:


Bare administratorer kan opprette skjemaer og legge til brukere med skjema tilgang.


Før du legger til en bruker med skjema-privilegier, må du opprette tilgangsskjemaer/skjemaer for brukeren.

  1. Klikk på Innstillinger i feeden (venstre meny).

  2. Klikk deretter på Skjemaer.

  3. For å opprette et nytt skjema (Informasjon eller produkt) klikker du på en av dem for å vise eller opprette nye skjemaer.

  4. For å opprette et nytt skjema, klikk på ikonet nederst til høyre.

  5. Hvis du allerede har opprettet flere skjemaer, kan du søke etter et skjema og klikke på det for å redigere det.

  6. Etter at informasjonen og produktskjemaet er opprettet, kan du knytte skjemaene til en bruker med skjema-tilgang ved å klikke på Innstillinger og deretter Brukere.
    Legg til en bruker med autorisasjonsnivået Skjema og klikk på feltene under 'Velg skjema' for å legge dem til brukeren.


Som nevnt er det 2 typer skjemaer som må opprettes for å bruke rollen "Skjema" for en bruker: "Produktskjema" og "Informasjonsskjema". Disse styrer hvilke produkter brukeren har tilgang til, hva brukeren kan se, og hva de har lov til å gjøre med disse produktene.

Det er noen begrensninger for brukere med rollen "Skjema":

  • De kan ikke endre datafelt i feed hodedata.

  • De har ikke tilgang til produktimport i Excel.

  • De har ikke tilgang til bildeimport i Excel.

  • De har ikke tilgang til å legge til, endre eller slette stamdata (kun produktdata).

  • De har ikke tilgang til strukturer.


Informasjonsskjema:

Informasjonsskjema styrer hva skjema-brukeren har tilgang til.

Du kan opprette skriveadgang eller kun leseadgang til individuelle attributter og tekster som du legger til brukeren.

Noen data kan du også nekte tilgang til.


  1. Penn-ikonet gir deg muligheten til å endre navnet på skjemaet, eller slette det.
  2. Media-tilgang: Tilgang til mediebanken - lese/skrive/nekte tilgang.
  3. ETIM-tilgang: Tilgang til ETIM-data - lese/skrive/nekte tilgang.
  4. Pakketillatelse: Muligheten til å se eller legge til/endre tilgjengelige pakker og pakkeinformasjon på produkter - lese/skrive/nekte tilgang.
  5. Relasjonstillatelse: Muligheten til å se eller legge til/fjerne tilgjengelige relasjoner, og legge til/endre produkter på disse på et produkt - lese/skrive/nekte tilgang.
  6. Attributter gir deg muligheten til å søke og legge til hele attributtgrupper, eller enkeltattributter til tilgangen. Som standard legges attributter til med leseadgang, men ved å klikke på øyeikonet kan man endre dette til skriveadgang. På samme måte kan du endre fra skriveadgang til leseadgang ved å klikke på pennikonet
  7. Tekster lar deg søke etter tekstfelt som skjema-brukeren vil få tilgang til. Som standard legges tekster til med leseadgang, men ved å klikke på øyeikonet kan man endre dette til skriveadgang. På samme måte kan du endre skriveadgang til leseadgang ved å klikke på pennikonet.

Alle attributter og tekster som brukere skal ha tilgang til, må registreres her med enten lese- eller skriveadgang.


Produktskjema:

Opprettelse av dette skjemaet gir deg disse filtrene.

Dette styrer hvilke produkter brukere med dette skjemaet har tilgang til. Her kan du begrense tilgangen til produkter basert på spesifiserte:

  • Produktansvarlige

  • Produktstatus

  • Produktgrupper

  • Leverandører

Hvis ingenting er lagt til på filtrering i disse filtrene er det implisitt gitt full tilgang til produktene. 

Bruk søkefeltene for å søke og filtrere på tilgang. Dette bruker OG-logikk mellom de 4 filtrene og ELLER-logikk innenfor de enkelte filtrene.