Man kan få tilgang til produktvisningen i feed® på flere måter.
I søkefeltet kan du klikke på søkeikonet på høyre side for å få en liste over produkter.
Hvis søkefeltet ikke er synlig, kan du klikke på forstørrelsesglassikonet på menylinjen, deretter klikke på hengelåsen hvis du vil at søkefeltet skal være synlig hele tiden. Klikk deretter på søkeikonet ved siden av hengelåsen for å få en liste over produkter.
Hvis du klikker på Dashboard/Mitt Dashboard i feed®-menyen, kan du:
Ethvert produktfilter som er synlig på dashbordet vil gi deg en liste over produkter basert på filtrene de har.
Du kan endre språket du vil se i søkeresultatene (etter du har gjort et søk), men selve søkeresultatet er basert på språket du har satt på brukerkontoen din i innstillingene (Innstillinger - Endre brukerinformasjon - Språk).
Med andre ord, hvis du klikker på et søkefilter som har et tekstbasert søk på ett språk, og du ser resultatene på et annet språk, vil søket fortsatt liste opp resultater fra språket/feltet som er i søket. Det vil bare vise deg verdiene som er satt på språket du velger.
Ved å klikke på kontekstmenyen (de tre prikkene øverst til høyre) får du følgende alternativer:
Opprett produkt
Rediger kolonner
Lagre søk
Lagre Globalt Søk*
Generer Excel
Forpakning
Excel eksport (produkter eller relasjoner)
Under produkttabellen har du muligheten til å navigere frem og tilbake gjennom sidene og endre antall produkter (rader) du ønsker å se per side. Her kan du velge mellom 10, 20, 50 eller 100.
Du kan opprette et produkt i feed® ved å klikke på de tre prikkene øverst til høyre i feed® når du er i produkttabellen, eller ved å ganske enkelt trykke på snarveien "c".
Du kan også opprette eller oppdatere produkter i feed® via Excel-import eller ved en integrasjon.
Hvis du oppretter et produkt manuelt i feed®, vil du se følgende popup-meny.
Språket øverst er merket med et symbol og har en stjerne etter Navn. Dette indikerer at det er obligatorisk å fylle inn et navn på standardspråket som er satt i feed®.
De andre navnene er valgfrie, men hvis du eksporterer data til de andre språkene via integrasjoner, dokumenter, eller har feed brukere som bruker disse språkene, anbefales det å fylle ut disse.
De vil vises som blanke felt på språk som ikke har fått noen verdi.
Informasjonen som vises i produkttabellen, kan konfigureres til å vise de ønskede feltene. Ved å klikke på kontekstmenyen (ikonet med tre prikker øverst til høyre), åpnes en meny hvor du kan velge "Endre kolonner". Her kan du søke etter og legge til alle produkt felt, tilpassede attributter og tekster.
Hvis feed® er satt opp med ETIM, kan du også legge til ETIM-klasse eller ETIM-attributter til oversikten. På denne måten kan du tilpasse oversikten til å vise nøyaktig den informasjonen du trenger.
feed®-portalen lagrer informasjon om denne oppsettet i en informasjonskapsel (cookie) lokalt på din PC slik at den siste brukte oppsettet huskes neste gang du åpner oversikten.
Du kan tilbakestille kolonnene til standardkolonner (produktnummer, navn og status) ved å trykke på tilbakestill ikonet .
Du kan legge til opptil 35 synlige kolonner i feed®, men grensen er 150 kolonner (for Excel-eksport).
Hvis du klikker på øyeikonene, kan du slå synligheten til feed-kolonnen av eller på.
Hengelåsen lar deg låse valgte kolonner på venstre side når du blar horisontalt. Hensikten med dette er at du kan se nøkkelinformasjon i kolonnene hvis du har mange kolonner (for eksempel "produktnummer" og navn).
Den tredje kolonnen med ikoner er bare for å identifisere hvilken type informasjon kolonnen representerer (Produkt, attributt, tekst, ETIM).
I visningen nedenfor kan du dra og slippe kolonnene i den rekkefølgen du ønsker.
Hvis du vil fjerne kolonner, klikker du bare på X-merket.
Oppdatering i visningen ovenfor viser deg kolonnene du har lagt til.
"Oppdater og lagre søk" lar deg lagre søket på dashbordet ditt (som et personlig søk), eller oppdatere et eksisterende søk.
Hvis du vil opprette et nytt "globalt søk" som alle feed®-brukere vil se på dashbordet sitt (og du har superbruker- eller administratorrettigheter til å gjøre dette), klikker du bare på Oppdater, og deretter klikker du på de tre prikkene og velger "Lagre som globalt søk".
PS: Hvis du fjerner avhukingen på "Vis søk på Dashboard", og lagrer det som personlige søk, så vil disse søkene ikke vises på Dashboard, men de vil være tilgjengelige. For å finne tilbake søkene som har deaktivert synlighet, så trykk på "Mine søk" når du er inne Dashboard for å få en liste over alle søk. Her ser du hvilke som er aktive, og hvilke som har deaktivert synlighet.
Gjør du dette på et globalt søk så fungerer det på samme måte, men de vil da vises når man trykker på "Globale søk" når du er inne på Dashboard.
Alternativt finner du også disse søkene når du går inn på "Innstillinger - Min feed - Mine lagrede søk, eller Globale søk"
De lagrede søkene for feed Dashboard gir deg en rask oversikt over produktinformasjon som er viktig for deg eller andre.
For mer om Dashboards, klikk her!
For mer om søkefiltre, klikk her!
Når du har satt opp ønsket søkefilter og kolonner som skal vises er spesifisert, er det mulig å laste ned/eksportere søkeresultatene på produkter som en Excel-fil. Dette kan gjøres ved å klikke på de tre prikkene øverst til høyre, og deretter klikke på "Generer Excel".
I popup-vinduet vil du da få to eksportalternativer:
produkter
relasjoner.
Eksporter produkter (fane):
Tekster:
Avhukingsfelt:
Når du klikker "Last ned som Excel," starter en jobb i bakgrunnen. Du vil bli varslet når Excel-rapporten er ferdig ved en melding over klokkesymbolet nederst til venstre.
Klikk på klokken (1) og deretter "Produkt Excel eksport ferdig" (2) for å bli tatt til Excel-eksportoversikten, hvor du kan laste ned rapporten.
Eksporter relasjoner (fane):
Viktig: Det er viktig å være klar over at hvis du bruker et dashboard filter eller har gjennomført en filtrering før du eksporterer til Excel og velger "Eksporter relasjoner" så vil filtreringen redusere produkter som blir søkt igjennom for relasjoner.
Hvis du vil ha et eksportgrunnlag for alle aktive produkter med spesifikke relasjoner, fjern eventuelle filtre som kan redusere omfanget av produkter i grunnlaget før du eksporterer relasjoner.
Excel-filen du får ut vil ha samme oppbygning som den nedenfor:
Avhengig av hvor mange produkter du har søkt etter og hvor mye informasjon du har inkludert per produkt, kan produkt eksport til Excel være ganske stor og ta litt tid.
For store eksporter vil resultatet bli delt opp i flere Excel-filer og pakket sammen i en .zip-fil for nedlasting.
Dette alternativet tar deg til listen "Excel-eksportoversikt". Alle eksporter som er eldre enn 7 dager, og som ikke er merket for "Lagre på ubestemt tid" vil bli slettet etter 7 dager.
Dette er vanligvis ikke et problem siden eksporten er et øyeblikksbilde av dataene på et spesifikt tidspunkt. Rapportene som ligger her, vil ikke oppdatere seg selv. For en oppdatert rapport må du lage en ny eksport senere.
Viktig: Trykker du på en av linjene her i eksportoversikten så vil et vindu vises hvor du kan endre navnet på rapporten, eller merke den for lagring på ubestemt tid (Hvis du gjør dette, låser du lagringsplass på server).
For å aktivere endringer velger du "Oppdater" eller "Slett" hvis du vil fjerne den genererte Excel-filen.
Forpakning lar deg editere forpakning på flere produkter i en komprimert visning.
Standard er det kun Navn på forpakning og GTIN som vises av Forpakningsfelt på høyre side av visningen (under).
Hvis man ønsker å kunne jobbe med flere felt på forpakning kan man fra denne visningen:
Rediger produkter i produkttabellvisning og masseoppdatering Ved å klikke på "blyant"-ikonet ved siden av ønsket kolonneoverskrift.
Etter dette er gjort åpnes ønsket kolonne for redigering direkte i oversikten.
På denne måten kan du raskt og enkelt jobbe med å redigere mange produkter effektivt uten å måtte åpne hvert produkt ett og ett.
Hvis du ikke kan redigere et felt, er det enten et skrivebeskyttet attributt (på grunn av integrasjon), eller attributtet er ikke tilgjengelig for det produktet i produkttemplaten.
Hvis du vil oppdatere mange produkter med samme verdi, kan du "masseoppdatere" ved å skrive inn verdien i feltet på tabelloverskriften etter å ha klikket på "blyant"-ikonet.
Det er viktig å merke produktene du vil oppdatere.
Hvis du huker av på avhukingsboksen på toppkolonne nivå, vil alle produktene på den siden bli valgt. Oppdateringer vil kun være mulig på felt med skrivetillatelse og felt som er tilgjengelig i produktmalen for de enkelte produktene som vises i listen.
For å aktivere endringen klikker du på diskettikonet.
Basert på merkene du har laget (alle eller et utvalg), må du bekrefte oppdateringene før de behandles.
Hvis du har valgt individuelle produkter, vil et popup-vindu vises med antallet produkter du kan masseoppdatere.
Hvis du har merket av for toppmerket, får du et popup-vindu med to alternativer.
Masseoppdatering: de merkede produktene på siden du er på. Antallet her avhenger av om du har visning på 10, 20, 50 eller 100 produkter.
Masseoppdater alle produkter: som samsvarer med søkekriteriene du har satt.
Viktig: Dette vil oppdatere hvert produkt i feed med verdien du har satt. Det vil bli utført som en bakgrunnsjobb. Avhengig av hvor mange produkter som skal oppdateres, kan det ta litt tid å fullføre, men du vil få en melding når oppdateringen er ferdig.