Planleggeren i feed® brukes til å sette opp planlagte jobber, som vist på bildet nedenfor for import av data fra NOBB.
Her kan du se en oversikt over de opprettede jobbene, inkludert jobbens navn, type, status (om den er aktiv), om den siste jobben startet vellykket eller ikke, samt tidspunktet for forrige og neste kjøring. Ytterst til høyre finner du ikoner for å aktivere/deaktivere jobben, samt et ikon for å se historikken over tidligere utførte jobber, som viser om de startet vellykket eller ikke.
Du må imidlertid først opprette en jobb hvis dette ikke allerede er gjort, ved å klikke på "+"-ikonet nederst til høyre.
Start med å gi jobben et klart og beskrivende navn for enkelt å identifisere den i jobboversikten.
Velg "NOBB Import" som jobbtype. De tilgjengelige typene her avhenger av de aktive modulene i feed®.
Velg riktig konfigurasjon for NOBB-importmodulen som du ønsker å bruke.
Du kan enten skrive inn cron-uttrykket direkte hvis du er kjent med syntaksen, eller bruke hjelpefunksjonen (forklart i trinn 6) til å bygge det.
Hvis du redigerer en eksisterende jobb, kan du klikke på "Oppdater cron-uttrykk" for å åpne hjelpefunksjonen og justere når og hvor ofte jobben skal kjøres.
Hjelpefunksjonen hjelper deg med å definere cron-uttrykket og spesifisere når og hvor ofte importen fra NOBB skal kjøres.
Husk å klikke på "Lagre valgt cron-uttrykk" for å bruke det før du fortsetter med å opprette jobben.
Til slutt klikker du på "Opprett" for å lagre og aktivere den planlagte importjobben.
Planlagte jobber som kjører regelmessig, vil vanligvis kun importere produkter som har blitt endret i NOBB siden forrige kjøring. Under den første kjøringen vil alle produkter merket for NOBB-import (og som har et NOBB-nummer) bli importert. Avhengig av antall produkter og hvor mange bilder og dokumenter de inneholder, kan denne første jobben ta lang tid å fullføre. Dette kan føre til at etterfølgende kjøringer blir avbrutt fordi den første jobben fortsatt kjører. Dette er helt normalt. Når den første jobben er fullført, vil etterfølgende jobber kjøre som planlagt og kun inkludere eventuelle endringer som har skjedd i NOBB siden den siste vellykkede jobben. |
Siden en planlagt jobb kun importerer produkter som har blitt endret i NOBB etter den siste fullførte importen, vil nylig merkede produkter i feed® for NOBB-import ikke bli importert hvis de ikke har blitt endret i NOBB siden den siste importjobben ble kjørt. Derfor er det avgjørende at når du legger til nye produkter som importprodukter fra NOBB, utfører du en manuell import første gang for å få disse produktene inn i feed®. Etter denne første importen vil den planlagte jobben sørge for at fremtidige endringer blir automatisk importert. Hvis du glemmer dette steget, vil produktet ikke bli oppdatert i feed® før produkteieren gjør endringer på det i NOBB. |