Når en har lastet opp en dokumentmal og har satt opp en dokumentkonfigurasjon som knytter malen mot data i feed® så er det på tide å få generert dokumentet.

Det er to måter å gå fram på her. Når en tester malen, eller hvis en trenger å få generert et nytt dokument umiddelbart på grunn av en feilretting og ikke kan vente til en eventuelt tidsstyrt jobb kjører, kan en starte generering av dokumentet direkte inn fra varekortet. Alternativt så kan en sette opp en tidsstyrt jobb som genererer dokument for alle produkter definert i konfigurasjonen automatisk på angitt tidspunkt og frekvens.

Manuell generering:

Inne på varekortet, i menylinjen oppe til høyre i hodet skal det, hvis konfigurasjon er satt opp riktig, være et nytt ikon for å trigge generering av dokumenter. 
Ved å klikke på ikon så får du opp en liste over tilgjengelige dokumenter som er definert. Det en ser her er navnet en har gitt til dokumentkonfigurasjonen en har opprettet. Hvis en har flere konfigurasjoner vil alle være tilgjengelig på alle produkter for manuell generering.

Det genererte PDF-dokumentet legger seg da inn på produktet med medierolle som angitt i konfigurasjonen og navn <produktnummer>_<navn på konfigurasjon>.pdf

Eksempel på et generert dokument fra en enkel Word mal lastet opp i feed® basert på varedata fra varekortet.


Tidsstyrt jobb

Når en er fornøyd med malen og hvordan dokument blir seende ut så kan en automatisere prosessen med å generere dokumenter i feed®. Dette gjør en ved å sette opp en tidsstyrt jobb i vår Planlegger modul.

Gå inn på Planlegger via menyen og trykk på ' + ' ikon, eller trykk hurtigtast 'C' for å opprette en ny tidsstyrt jobb.


Navn*: Angi et beskrivende navn for jobben

Jobbtype: Velg typen "Dokumentgenerering" fra listen over tilgjengelig type jobber

Konfigurasjons-ID* : Velg ønsket dokumentkonfigurasjon fra listen

Cron uttrykk: Angi Cron uttrykk som styrer når og hvor ofte jobben skal kjøre, alternativt bruk hjelpefunksjonen under til å lage et uttrykk, f.eks at jobb skal kjøre hver midnatt   ( 0 0 1/1 * * ). 

Husk å lagre uttrykk hvis du bruker hjelpefunksjonen.

Du har nå satt opp en jobb, men den er ikke aktivert. I oversikten over jobber under 'Planleggeren' så ligger nå din ny jobb. Trykk på ikonet for å aktivere jobben. Den vil nå kjøre på det tidspunkt og frekvens som angitt i cron utrykket.
Det er også mulig å starte jobben manuelt ved å trykke på "Start jobb"

  • No labels