Det finnes 6 forskjellige roller, eller tilgangsnivåer, en bruker kan ha i feed®. 4 "standard" roller og to "spesial" roller.
Administratorer har tilgang til å opprette brukere og skjemaer/skjemaer for å gi tilgang til feed® deres.
Når du anskaffer feed®, er det viktig å diskutere brukerroller. Hvis hver bruker får administratortilgang, kan alle opprette, redigere og slette stamdata felt.
Dette kan medføre unødvendig høy risiko for integrasjoner og master data management.
Tilgangsroller:
- Info Disse brukerne har kun lesetilgang til produktinformasjon i feed® og kan ikke redigere data.
- Bruker Dette er en "normal" bruker av feed®. De har tilgang til å se og redigere produktinformasjon i feed®, inkludert masseoppdateringer, import og eksport via Excel, og produktoverblikk. Brukere kan også se informasjon om "stamdata" men de har ikke tilgang til å redigere stamdata.
- Superbruker I tillegg til hva en vanlig "Bruker" har tilgang til, kan "Superbrukere" også redigere master data og konfigurere innstillinger i feed®.
- Administrator Samme tilgang som "Superbruker," men har også tilgang til brukerstyring. Administratorer kan opprette og redigere tilgangsnivåer for feed® brukere.
Roller med begrenset produktdata tilgang:
Skjema Dette er en spesialrolle knyttet til et tilgangsskjema som styrer hvilke produkter og grunnleggende data man har tilgang til å se på disse produktene. Dette krever opprettelse av et skjema som må tildeles brukeren.
Oversetter Dette er en rolle som kun gir tilgang til oversettelsesfunksjonaliteten i feed®. Brukere med "Oversetter"-rollen har ingen tilgang til produkter eller produktinformasjon, import eller eksport, kun til funksjonen for å oversette faste og tilpassede tekstforslag i løsningen.
Skjemaer og skjema brukertilgang:
Bare administratorer kan opprette skjemaer og legge til brukere med skjema tilgang.
Før du legger til en bruker med skjema-privilegier, må du opprette tilgangsskjemaer/skjemaer for brukeren.
Klikk på Innstillinger i feeden (venstre meny).
Klikk deretter på Skjemaer.
For å opprette et nytt skjema (Informasjon eller produkt) klikker du på en av dem for å vise eller opprette nye skjemaer.
For å opprette et nytt skjema, klikk på ikonet nederst til høyre.
Hvis du allerede har opprettet flere skjemaer, kan du søke etter et skjema og klikke på det for å redigere det.
Etter at informasjonen og produktskjemaet er opprettet, kan du knytte skjemaene til en bruker med skjema-tilgang ved å klikke på Innstillinger og deretter Brukere.
Legg til en bruker med autorisasjonsnivået Skjema og klikk på feltene under 'Velg skjema' for å legge dem til brukeren.
Som nevnt er det 2 typer skjemaer som må opprettes for å bruke rollen "Skjema" for en bruker: "Produktskjema" og "Informasjonsskjema". Disse styrer hvilke produkter brukeren har tilgang til, hva brukeren kan se, og hva de har lov til å gjøre med disse produktene.
Det er noen begrensninger for brukere med rollen "Skjema":
De kan ikke endre datafelt i feed hodedata.
De har ikke tilgang til produktimport i Excel.
De har ikke tilgang til bildeimport i Excel.
De har ikke tilgang til å legge til, endre eller slette stamdata (kun produktdata).
De har ikke tilgang til strukturer.
Informasjonsskjema:
Informasjonsskjema styrer hva skjema-brukeren har tilgang til.
Du kan opprette skriveadgang eller kun leseadgang til individuelle attributter og tekster som du legger til brukeren.
Noen data kan du også nekte tilgang til.
- Penn-ikonet gir deg muligheten til å endre navnet på skjemaet, eller slette det.
- Media-tilgang: Tilgang til mediebanken - lese/skrive/nekte tilgang.
- ETIM-tilgang: Tilgang til ETIM-data - lese/skrive/nekte tilgang.
- Pakketillatelse: Muligheten til å se eller legge til/endre tilgjengelige pakker og pakkeinformasjon på produkter - lese/skrive/nekte tilgang.
- Relasjonstillatelse: Muligheten til å se eller legge til/fjerne tilgjengelige relasjoner, og legge til/endre produkter på disse på et produkt - lese/skrive/nekte tilgang.
- Attributter gir deg muligheten til å søke og legge til hele attributtgrupper, eller enkeltattributter til tilgangen. Som standard legges attributter til med leseadgang, men ved å klikke på øyeikonet kan man endre dette til skriveadgang. På samme måte kan du endre fra skriveadgang til leseadgang ved å klikke på pennikonet
- Tekster lar deg søke etter tekstfelt som skjema-brukeren vil få tilgang til. Som standard legges tekster til med leseadgang, men ved å klikke på øyeikonet kan man endre dette til skriveadgang. På samme måte kan du endre skriveadgang til leseadgang ved å klikke på pennikonet.
Alle attributter og tekster som brukere skal ha tilgang til, må registreres her med enten lese- eller skriveadgang.
Produktskjema:
Opprettelse av dette skjemaet gir deg disse filtrene.
Dette styrer hvilke produkter brukere med dette skjemaet har tilgang til. Her kan du begrense tilgangen til produkter basert på spesifiserte:
Produktansvarlige
Produktstatus
Produktgrupper
Leverandører
Hvis ingenting er lagt til på filtrering i disse filtrene er det implisitt gitt full tilgang til produktene.
Bruk søkefeltene for å søke og filtrere på tilgang. Dette bruker OG-logikk mellom de 4 filtrene og ELLER-logikk innenfor de enkelte filtrene.